אנשל שוורץ

שם השגריר.ה - נבט סוירי-שוורץ
מקום מגורים - שוהם
שפה - עברית
שם הגיבור.ה -
אנשל שוורץ
גיל -
נער.ה
מקומות-
Hrusiatycze.. Poland...
Hrusiatycze, Poland, פולין, רושיטצה
סוג סיפור -
בריחה
מקצוע -
תלמיד.ה
מדינה -
פולין
הדמות -
שורדי שואה
מגדר -
גבר

לפני המלחמה

נולדתי ילד שביעי ואחרון להוריי, כתריאל ושפרינצה שוורץ. חיינו בחווה חקלאית בעיירה רושיטצה ליד העיר למברג (לימים לבוב). התפרנסנו ממשק חי וממחלבה. פעם בשבוע נסעו הוריי ללמברג למכור את התוצרת. חיינו בהרמוניה עם האוכלוסייה המקומית, ללא שום הבדל של דת, גזע ומין.

פרוץ המלחמה

בעקבות הסכם ריבנטרופ-מולוטוב, בשנת 1939 חולקה פולין בין גרמניה לרוסיה. משפחתי נאלצה לפנות את החווה החקלאית, ואני רק בן 12. עברנו לגור במחסנים, משם הועברו לגטו בוברקא. כאשר התרחשה האקציה, כמה מבני המשפחה נספו. אחרים, ואני ביניהם, הצלחנו לברוח ולהסתתר בבור שנחפר בשדה נטוש.

בזמן המלחמה

על מנת להפחית את הסיכונים של מגורים משותפים במחבוא, התפצלנו בין כמה מקומות מסתור. עם הפשרת השלגים הבור שבו הסתתרנו התמלא במים ונאלצו לחפש מקומות מסתור אחרים. התחבאנו במרתף של איוואן, שגם דאג לנו לאוכל ולמעט עבודה, ובתמורה לעבודה בחווה – במחסן נטוש של ורוניקה. כשבעלה של ורוניקה חזר מהחזית וגילה שאשתו מחביאה יהודים, הלשין לשלטונות וכך נחשפו מקומות המחסה שלנו. כמה מבני המשפחה נרצחו על ידי האוקראינים המקומיים, ואחרים הצליחו לברוח.

אחרי המלחמה

שרדנו רק אבא, אחי, אחותי ואני. הגענו לבית כנסת הרוס בפולין, ואבא ביקש מכל ילד לקחת איתו ספר תורה. וכך, נטולי כל, אבל עם 3 ספרי תורה והרבה אופטימיות, בשנת 1949 זכינו לעלות לישראל באונייה “נגבה”, ולהיות בין מייסדי מושב צפריה. כל הקשיים שבדרך התגמדו לעומת התחושה של הגשמת חלום ציוני אישי ולאומי. התחתנתי עם מאשה, שגם היא שורדת שואה, ונולדו נבט וכתריאל. אני התפרנסתי מחקלאות, ומאשה מהוראה. כתריאל, קצין שריון צעיר שנקרא על שם אבי ז”ל, נהרג בראשית מלחמת לבנון, 1982.

מקומות-
Hrusiatycze, Poland, פולין, רושיטצה

להזמנת סיפור אנא מלא את הפרטים ואנחנו ניצור איתך קשר בהקדם.

ללמוד לספר

אם נכנסת לדף הזה, כנראה שזיכרון השואה קרוב לליבך ונשמח לראותך בקהילת השגרירים והשגרירות שלנו. תהליך ההכשרה מתחיל בקורס ייחודי שמתנהל כסדנאות בסגנון כיתת אומן ובו ניתנים למשתתפים כלים לאיסוף חומרים ועדויות, לבניית הסיפור ולהצגתו בגוף ראשון. את הקורסים מלווים בהנחיה והדרכה שרון אלכסנדר ואסתי זקהיים - שחקנים וותיקים ומוכרים מהתיאטרון והקולנוע. ובנוסף, עורכות ספרותיות שמסייעות בבניית הסיפור.

ההכשרה והליווי של העמותה ממשיכים גם לאחר הקורס.

רוצה לקבל פרטים על ההכשרה שעומד להיפתח בקרוב או על העברת קורס הכשרה בחברה או בארגון? כל מה שנדרש הוא למלא את הטופס ואנחנו ניצור איתך קשר בהקדם.

השותפים שלנו

רוצה לקבל פרטים על ההכשרה שעומד להיפתח בקרוב או על העברת קורס הכשרה בחברה או בארגון? כל מה שנדרש הוא למלא את הטופס ואנחנו ניצור איתך קשר בהקדם.

שותפים וממליצים

נשיא המדינה
מר יצחק הרצוג

"במציאות המצערת שבה מדי שנה הולך ופוחת מספרם של שורדות ושורדי השואה החיים בינינו, גובר הצורך בשימור סיפוריהם האישיים ובהנחלתו של הזיכרון שהם נושאים עמם – לדורות קדימה. לנוכח זאת, המיזם שבחרתם לקדם במטרה להשמיע את סיפורם של השורדים ולהנציח את הזיכרון, הוא בעיניי יוזמה מקורית, מרגשת וחושבה מעין כמוה"

ראש המועצה האיזורית ברנר
מר דורון שידלוב

"התרגשנו לפגוש את חלקכם בימים אלו באירועים קהילתיים לסיפורי השואה בבתי הספר, בזיכרון בסלון ובקהילה. כל אחד בדרכו המיוחדת להעברת סיפורי העדות הלאה...אנו שואפים לקיים מחזור נוסף של הקורס במועצתנו ולהתמיד ולפעול למען שימור זיכרון השואה"

ראש המועצה המקומית שהם
מר איתן פטיגרו

"ברכות לרגל סיום הקורס הראשון של מיזם "בגוף ראשון", לאור הצלחתו הגדולה וחשיבותו הרבה שלא תסולא בפז...לאור הצלחת הקורס, אני שמח לבשר על כוונתנו לפתוח בשנה הבאה קורס נוסף, שיאפשר למתנדבים נוספים להשתתף במיזם חשוב זה"

ראש עיריית קריית אונו
מר ישראל גל

"גאה לראותכם כחלוצי המתנדבים בפרויקט שגרירי זיכרון לסיפורי השואה בקריית אונו. לקחתם על עצמכם מחויבות אישית להעביר הלאה את המשימה החשובה ביותר – לשמר את זיכרון השואה ולא לשכוח. להעביר הלאה לדורות הבאים את העדויות של שורדי ושורדות השואה שהולכים ומתמעטים"

שגרירי הזיכרון משתפים

ורד בן ארצי

"אני מספרת שנים, אבל הפעם, במסגרת המיזם החברתי "בגוף ראשון", גיליתי את עוצמת החוויה וההתרגשות בלהיות דידי הקטנה והאמיצה, ילדה בת 7 שאיבדה בערב אחד את אביה וילדותה"

מרדכי אילון

"באתי לקורס מתחושת שליחות והייתי בטוח שאספר את הסיפור המשפחתי בגוף שלישי! לאחר כמה מפגשים, תוך כדי תרגול וצפיה בחברים לקבוצה, הבנתי שהרעיון לספר בגוף ראשון עוזר לי להיכנס לדמות וגם מפעיל אצלי רגשות שקודם לא היו לי"

פרידה הון

"הקורס אפשר לי לעשות תיקון "לעוול כביכול שגרמתי לאמא" בכך שלא הקשבתי לסיפור שלה כל השנים. כתוצאה מהקורס אני יכולה היום ובשנים הבאות לדבר ולספר את סיפורה של אמא בפני קהלים שונים"

דנה ארמא

"הקורס הפך לחוויה משנת חיים. למדנו איך להתחיל, איך לחקור איך לספר. כך הגענו למצב שבו אנשים כמוני וכמוך, שנבוכים לעמוד מול קהל, שממלמלים את סיפורם, ששוכחים חלקים- מתמידים וחוזרים ומספרים סיפורים אנושיים וקורעי לב. והקהל? שבוי בקסם של ההיסטוריה שמתעוררת מול עיניהם ברגישות ובאהבה אין קץ. התרגשנו עם אחרים, דמענו עם גיבורינו ובעיקר – אזרנו אומץ כי הבנו שהמטרה הקדושה חשובה מהאגו שלנו. ברגע שהשורד הגיבור שלנו חי מחדש ומעלה את סיפורו דרכנו, כבר לא שופטים אותנו על ביצוע, על ששכחנו משפט או סצנה, על הדמעות שזולגות. זה כבר לא הסיפור שלי, זו סבתא שלי שמספרת"

מלכה אמיתי

– "זו פעם ראשונה שאני עושה סדר בסיפור בצורה מעמיקה ומגלה הרבה דברים מרגשים... עצם העובדה שאני מספרת לפני כולם את הסיפור, עצם העובדה שאני ללא פחד עומדת לפני כולם... עבורי זה ניצחון...אני מרגישה שזה כבוד ענק שאני עושה למען אבי. אין דבר חשוב מאשר לספר את סיפור השורדים..."

רונית ולגרין

"הגעתי לקורס סקרנית בתקווה ללמוד לספר את הסיפור של אמא. קבלתי בקורס חוויה חד פעמית, יכולת לעמוד ולספר, והיכרות עם קבוצת אנשים מעצימה ומרגשת. שמחה ומודה לדודי שמאפשר לחלום שלי להתגשם, ולקבוצת האנשים שידעו לתמוך כשצריך, ולהיות איתי בתהליך שעברנו ביחד"

איציק קורן

"אבא שלי שתק שתיקה רועמת. ....ולמרות שאני מספר את סיפורו, כל שאני יודע, נאמר על ידי אחרים ולא מפיו. הרגע הראשון בו הבנתי והפנמתי שאני לא יודע, היה לצערי שנים לאחר מותו - כשהתבקשתי לעשות עבודת שורשים עם בתי הבכורה. אני חושב שכל אחד מאיתנו... מרגיש שליחות - וטוב שכך"

נילי איזנברג

– "...זה היה מסע משנה חיים! תם ונשלם שלב הקורס. מכאן מתחילה המשימה העיקרית – לספר את הסיפור לדורות הבאים. תודה ענקית לדודי שיצר והדליק את מדורת השבט והצית אש בלבבות ותודה לכם שותפיי למסע"

דב פניני

"ראיתי בקורס הזה הזדמנות להשלים את הידע על הסיפור של אמא ולקבל את היכולות להיות לה שגריר של זיכרון. אם אמא היתה חיה ורואה אותי מספר את סיפורה בגוף ראשון, היא היתה גאה בי ובוכה מן הסתם..."